Indian Stretchable Time

31 oktober 2023 - Mysore, India

Nu hebben we het er al eens over gehad, Indian Standard Time. Oftewel Indian Stretchable Time.

Wat gebeurd er bijvoorbeeld op een dagje? Neem bijvoorbeeld afgelopen zaterdag en zondag.

Zaterdag waren we uitgenodigd voor een poolparty. (hier kan ik geen foto van online zetten, maar er zijn veel foto's van.  Vraag ons er gerust naar als je ons spreekt). Het feestje was bij een resort, van 10 tot 15.30. Tussen 10.30 en 13.00 mochten we in het zwembad. 13.30 een vegetarische lunch. 15.00 is het klaar en 15.30 moeten we het resort verlaten, vanwege de volgende groep. We rijden mee met een broeder die tot 9.00 werkt, dus uiterlijk 9.30-9.45 afspreekt om ons op te halen. Duidelijke tijden toch?

Nu in IST: De broeder komt rond 10.30, want hij moest werken tot 9.30. Hij had zich vergist in de tijd. Tiff en ik moesten nog een legging halen (badkleding is hier voor vrouwen, armen en benen ook (half) bedekt). Dus al met al waren we rond 11.00u op de locatie. (zie foto van de ingang).

Er was inderdaad een zwembad en genoeg banken (en een schommel voor Tiff) om ons te amuseren. Ook was er echt lekker en veel eten. Met ijs na!

Als we rond 15u klaar zijn met eten, haalt een broeder zijn gitaar te voorschijn. Er wordt gevraagd om verlengkabel en om een grote speaker. Intussen wordt er gedanst, beetje muziek gemaakt en veel gelachen. Om 15.30 komt de grote speaker en wordt de Original Songs gespeeld en gezongen in een soort van karaoke. Hartstikke leuk! Maar we willen eigenlijk naar huis, de hitte is echt vermoeiend. Tegen 16.30 vragen we of we naar huis gebracht kunnen worden en plots pakt iedereen ook in. Alsof niemand durfde te stoppen met plezier hebben, haha.

Maar ach, het was leuk!

Zondag eigenlijk hetzelfde meegemaakt met IST. Als we naar de stad willen, komt om 17.00u onze taxi. Als we 17.15 bellen waar hij blijft, komt hij over 2 minuten. (dat betekent, ik haast me heel erg en ben al onderweg). 17.25 is hij er. Hij dropt ons en we hoeven niet te betalen, zo weet hij zeker dat we hem ook bellen voor de terugweg. Slimme kerel.

Het RRR Hotel gaat pas open volgens de website om 18.30, volgens het bord om 19.00. Dus lopen we even naar de Decathlon. Daar zien we dat de prijzen vergelijkbaar zijn met die van Nederland. Dus geen nieuwe rugzak kopen. We lopen door naar het paleis, om de verlichting te zien. Tegen 19.15 is de trek naar voedsel zo groot, dat we terug lopen. Tiff wijst op een kledingwinkel waar ze kostuums verkopen en maken. We lopen even binnen om te informeren, als we water en heerlijke cake krijgen, kopen we voor mij 2 op maat gemaakte kostuums van mooie stof. Ongeveer 168 euro alles inclusief. (zover we toen wisten). Het opmeten kostte 10 minuten, wachten op de hoofd naaier 2 en nog eens 5 minuten, lopen we 1,5u later naar het restaurant. IST dus!

Het eten is lekker, aan de pittige kant. Maar om binnen te komen (we kregen voorrang omdat we toeristen zijn, Hoewel we dat de eerste keer weigerde) was een hele belevenis (zie foto). Gelukkig werden we in een klein hokje apart gezet met een aantal anderen . Ja, aan een tafel met een gezin. Eten van bananen bladeren. Het concept was hier: bestel 1x en zo veel refills als je wilt. Echt een aanrader, als je zin hebt in rijst, lekkere kip of vegetarisch. Maar als toerist is het erg overweldigend!

Tot de volgende keer! Namaste

1. Isabella Calabrese van der Aa:
    31 oktober 2023
    Bedankt Appie en Tiffany voor het uitleggen van IST. Ik had er nog nooit van gehoord😉.
    Wat leuk dat de br en zr dat soort dingen organiseren en jullie dat mogen ervaren.
    En waar zijn de foto's van de mooie pakken? Ben er benieuwd na.
    Jullie hebben het warm? Nou ik wil wel ruilen. Alles beter dan de hele dag regen hier.
    Tot het volgende verslag.
  2. Appie en Tiffany Post:
    1 november 2023
    Bij het schrijven van het stukje, waren ze nog niet klaar. Denk ik. Ik kreeg een berichtje op dinsdag dat ik ze vanaf 19u kon ophalen.
    We moeten eerst nog wat roepies vinden, dat betekent onze laatste meegebrachte euro omwisselen. Waarschijnlijk ga ik ze vandaag (donderdag) ophalen.
  3. Appie en Tiffany Post:
    1 november 2023
    O. En het weer in Nederland is niet te vergelijken met hier inderdaad! Altijd warm en geen regen. Soms in de nacht wel iets van regen.

Overdag ongeveer 30 graden en in de nacht iets minder dan 20. Best prima! Overdag is het normaal om zwetende mensen te zien, ben ik gelukkig niet de enige.
  4. Johan Post:
    1 november 2023
    IST hebben we in Nederland ook. Wordt alleen anders genoemd.
    Al eens gehoord van een stief kwartiertje?
    Ik denk dat er wel meer van die uitdrukkingen zijn.
    Maar het blijft genieten... ook van jullie blog.
  5. Appie en Tiffany Post:
    Haha. Limburgs kwartiertje?