Zo ga je van relaxed, naar licht gespannen, naar hoe wordt dit ooit opgelost!

9 november 2023 - Coimbatore, India

Een heerlijke rit naar Ooty. De chauffeur spreekt amper Engels, maar als we hem wat vragen, doet hij vriendelijk zijn best wat uit te leggen in enkele woorden.

Zodra we Mysore verlaten, wordt het meteen wat groener. We rijden door steeds kleinere buiten wijken, tot we door dorpjes buiten Mysore rijden. De chauffeur weet ook dat hij vandaag niet meer naar huis kan rijden, want de weg gaat dicht na 8pm. Hij wist het. Wij niet. We wisten nog wel meer niet. Daarom neem ik jullie even terug naar onze relaxte ochtend, 2 teleurgestelde chauffeurs en die eindigde met deze fijne chauffeur.

In de ochtend komt Zareena ons helpen bij het schoonhouden van het huisje. Echt heel bijzonder, het zit bij de huur in, dat we haar 1 tot 4x in de week mogen vragen te helpen bij het schoonhouden. Het is heel stoffig, dus het is ook wel nodig. Maar dat we hulp krijgen, is heel relaxed. En je kan het ook niet weigeren, dat gaat bij vriendelijke en behulpzame mensen nou eenmaal niet. Je hebt het idee dat je ze beledigd, als ze niet je mogen helpen.

We nemen onze probiotica (die we vergeten om in te pakken later), ontbijten om 10u en kletsen wat met elkaar en Zareena. Tegen 11u zijn we wel ongeveer ingepakt, heb ik flink moeten onderhandelen met Ironman die opeens 20 roepie per strijk item wilt vragen (afspraak is 12 roepie ipv de gebruikelijke 10), zodat we tegen 12u thee drinken met een koekje erbij. Lekker Nederlands.

Zareena geeft een compliment voor de thee, door te vragen waar we de thee gekocht hebben, haha. Ze geeft ook uitleg dat je bij Massala Chai geen water gebruikt. Aaaaaahhh, dat verklaart het. We gaan het nog wel eens proberen.

Tegen 13u zijn we er klaar voor. Onze vaste taxi chauffeur Shridhar komt ons zaterdagmiddag ophalen uit Ooty, maar op de heenweg gaan we een Interstate Uber boeken. Is iets flexibeler, maar ook goedkoper. En we kunnen met onze MasterCard betalen, via Uber. Dat scheelt Cash, dat vliegt er doorheen bij dit soort ritten. Shridhar rekent ongeveer 5000 roepie, inclusief tol en State tax. Uber rekent 2100 roepie voor de rit. We verwachten dus dat de driver wat extra gaat vragen en ook dat we zelf moeten betalen voor de tol en State tax.

Als de eerste chauffeur arriveert, kijkt hij met enig gespannen trekjes op zijn gezicht naar ons. Hij vraagt of we naar Ooty of coonoor willen. Hij doet het niet via Uber, maar wel voor 6000 cash. Zoveel cash kunnen we niet meer missen. We hebben nog een jurk te betalen enzo. Hij annuleert de rit en meteen biedt Uber een tweede chauffeur aan. Zo gaat dat.

We begrijpen van de eerste chauffeur, via Uber gaat het niet lukken en dat is ook wel logisch. Voor 2100 roepie, 150+ km, in ongeveer 5u rijden is ook onder de maat. Dus hopen we dat de tweede rijder een deel via Uber accepteert en een deel via cash. Dat doet de tweede chauffeur ook, als we hem 7000 cash geven.

Zo ga je dus van relaxed, naar licht gespannen naar hoe komen we vandaag nog in Coonoor! De eerste chauffeur staat ook nog naast ons en biedt een alternatief. We kunnen online buskaartjes kopen naar Ooty. Bus heeft maar 35 zitplaatsen en geen staan plaatsen. Doet er ook ongeveer 4u over, en van daaruit kan je een taxi nemen naar het hotel in Coonoor. Dat is maar een uurtje, legt hij uit.

Tiff gaat binnen wachten, uit de zon en hitte. Ik heb het ook warm, om meerdere redenen en probeer de tickets te boeken. Bus is al vol. Geen optie dus.

Tweede chauffeur vraagt of ik via PayATM kan betalen. Dat is een qr code bij een winkel en werkt als contactloos betalen met je telefoon. Kei handig. Ik meen dat dat niet gaat met een buitenlandse bank, maar toch installeer ik het. Even puzzelen later, blijkt het inderdaad niet te gaan met een creditcard of buitenlandse bank. Is Google Pay dan een optie? Dat zoek ik later nog wel uit. (blijkt ook niet te gaan, heb ik vanochtend ontdekt. Gaat wel met een MasterCard, maar niet die via de bank)

We bellen met Shridhar. Afgelopen week heeft hij aangeboden om ons te halen in Coonoor, te brengen naar het vliegveld in Bangelore en een rekening te maken die we per bank kunnen betalen. Vanwege het cash geld. Gisteravond hebben we dus ook even overwogen om hem ons ook te laten brengen. Maar met Uber binnen handbereik en goede ervaringen, lieten we de situatie zoals het was. Shridhar neemt op. Hij denkt met ons mee en legt mij uit dat hij het niet meer kan doen. Want de weg gaat dicht om 8pm. Wat? Ik denk dat ik hem niet goed begrijp. En in eerste instantie dacht ik ook dat we dus niet meer naar Coonoor konden, maar dat was een misverstand van mij.

Geen misverstand is dat de rit 5,5u gaat duren. Ipv de 4u20 minuten van Google Maps. Geen misverstand is dat een chauffeur die ons brengt, moet overnachten in de staat Tamilnigris (meen ik), om morgen ochtend Kannataka weer in te kunnen rijden. Dus extra kosten voor zijn overnachting. Hij hangt op en belt mij terug over 10 minuten. Ja, echte 10 minuten.

Ik leg de 2 wachtende taxi chauffeurs uit, dat ik zeer waarschijnlijk niet meer met hun in zee kan en ze wensen mij succes. Ze rijden nog niet weg, dat doen ze pas als Uber hun een andere rit aanbiedt.

Shridhar belt met een optie. Hij regelt een vriend van hem, (geen broeder van ons), betaald hem wat vooruit en zet het erbij op onze rekening. Rit kost dan 6800 roepie. Ik zeg meteen ja en Shridhar gaat het regelen. Hoe fijn om zo iemand te kennen!!

De rest kennen jullie nu al. Maar hoe mooi de rit is, de fantastische uitzichten, die kunnen jullie zien bij de foto's. Vanuit hier krijg ik ze denk ik niet toegevoegd. Dat zal denk ik pas weer in Mysore gaan.

Ow ja, de reden dat je na 8pm niet meer de grens over mag: er gebeuren teveel ongelukken in de avond met dieren. Dus tussen 9pm en 6am moet de weg leeg blijven.

Ogie bathienie. Of zoals ze in Hindi zeggen: Tata!

P.s. Ik gooide casual even erin dat we een jurk te betalen hebben. We zijn dinsdag na de lunch met vrienden naar een atelier gelopen. Tiff heeft daar een jurk laten aanmeten. Meer details laat ik over aan Tiff om te delen. Maar het wordt mooi! Als dit goed bevalt, bestellen we misschien zelfs nog een tweede jurk.